Mostanában nagyon divatos lett mindent jobban tudni, erről én sem szeretnék lemaradni. Ebben a városban leginkább az utasok értenek a tömegközlekedéshez, és mivel szerénységem is ilyen hozzáértő, több napig tartó ön-ötletelésemet szeretném veletek megosztani. Természetesen a kommentekben további javaslatokat várok!
1. Nem értem, hogy azoknak a szerencséseknek, akik ki sem mozdulnak az ötödik kerületből, miért kell pl. ugyanannyit fizetniük, mint azoknak, akik Rákosakárhonnan mennek Budafokra. Mindamellett, hogy én is szeretnék a fenti szerencsések közé tartozni (:D), azt találtam ki, hogy a már több javaslatban is olvasható zónásítást a körütakhoz kellene igazítani. A felszíni közlekedést én eszerint osztanám be.
Első zóna Nagykörúton belül, második a Nagykörút-HungáriaKönyvesKálmán-ésatöbbi körútig, onnan pedig sugárszerűen osztanám föl kifelé irányban a területet. Budán a körutak helyett értelemszerűen első a Vár, második meg a Sasadi, Istenhegyi, Szépvölgyi és Bécsi utakat kötné össze valami vonallal valahol. A körúti villamosok még beletartoznának a saját (egyes-kettes) zónáikba. A második zóna természetesen tartalmazná az első zónában való közlekedést is, és tetszőlegesen választható lenne a harmadiktól ikszedikig tartó zónák bármelyike némi felárért.
Akit érdekel, járjon utána: Szolnokon évek óta létezik, az ún. "vonalcsoportos" bérlet, amelyet városrészekre bontva árulnak. Link. A lényege ugyanez.
2. A földalatti közlekedésre kártyás rendszert vezetnék be. Egy csipkártyára, mágnesszalagra, vonalkódra lehetne forintokat töltögetni, tehát nem csak egyszerre mondjuk 6ezret, hanem kevesebbet is, mint a bankokban. Szóval fel lehet tölteni a kártyát, amit aztán le kell húzni, ha az ember a metrót használja. Hogy ténylegesen le is húzzák a polgárok, arra plexiajtó, illetve háromágú forgóvilla, vagy a kettő együtt vigyázna. Ezek ugyebár akkor nyílnának ki, ha a polgár lehúzza a kártyát. A csipkártyák az egész metróvonalon érvényesek lennének, zónáktól függetlenül.
Ezeket azért választottam szét, mert minden földalatti közlekedést meg lehet oldani felszínen is. Bérletet ÉS kártyát tehát csak annak lenne érdemes használni, aki monnyuk Pestszentlőrincről jár be.
3. A fenti opciókat természetesen külön-külön is lehetne használni, ez annak lenne a legjobb, aki alig mozdul ki a kerületéből. A jegyek természetesen megmaradnának, hogyha valaki alkalomszerűen hagyja el a zónáját/zónáit, akkor arra is legyen lehetőség.
4. Az árakat úgy szabnám meg, hogy egyetlen zónás bérlet ára se kerüljön többe mondjuk 2000,- Ft-nál. A kettes zóna így 4ezer lenne, de azt az első zónában is lehetne használni. Egy metrós utazás 100,- Ft, mondom ezt azért, mert akinek egyes-kettes zónás bérlete van, az úgyis inkább felszínen megy, tehát számítani lehet arra, hogy a metrót leginkább a hosszabb utat tevők használnák ki.
5. A túristáknak megmaradna a Budapest kártya és túristabérlet annyiban, hogy minden belvárosi BKV pénztárból egy ablaknál csak angolul is beszélő, kedves munkatárs ülne, akinek kizárólagos feladata a túristák tájékoztatása, és az igényeiknek megfelelő jegyekkel/bérletekkel való ellátása. Ezeknek az ablakoknak a hollétét természetesen jól látható angol feliratokkal kell jelezni minden pénztárnál.
6. Nem lenne különbség diák, nyugdíjas és "felnőtt" között. A fenti árak mellett ez szerintem fölösleges.
Mi mindezek haszna?
1. Nem kell annyi ellenőr. Metrókijáratokhoz például egyáltalán nem. Mert felmerült bennem a kérdés: HA engem ellenőriznek lemenetelkor és alkalomszerűen feljövetelkor is, AKKOR a 2-es metró Kossuth téri állomásán miért nincsen soha egyetlen ellenőr sem???
2. Az ellenőrök csökkentett létszámmal dolgoznának, és csak saját zónán belül. Így elkerülhető lenne az a disszonancia, hogy egy ellenőr megvág azért, mert zöld a bérleted, holott ő csak a kéket ismeri.
Összességében úgy gondolom, hogy a fenti rendszert ténylegesen és valós szakértőkkel kidolgoztatva, alacsony árakkal és ésszerű zónahatárokkal élve SOKKAL kevesebb lenne a bliccelő, mint most. Nem az a megoldás, hogy még több ellenőr, meg úvélámpa, meg testüregmotozás. Főleg nem így, mint ahogy most csinálják. Bunkó, tahó módon. Mert azt azért lássuk be: az ellenőrök irtózatos faszkalapok tudnak lenni, ha érzik a "fölényüket". És nem, nem a koszos-hugyos csövingerrel, hanem leginkább azokkal, akik nincsenek velük egy súlycsoportban.
Biztos vagyok benne, hogy a rengeteg ellenőr alkalmazását személyesre is visszavezethető érdekkörök indokolják. Szinte biztos az is, hogy a bérletek újra/utánnyomása is szép pénzt hoz valaki(k)nek.
Azt viszont roppant módon sajnálom, hogy ezek a valakik nemhogy soha nem jártak még BKV-val, de mégcsak nem is értenek ahhoz, amelyik székben éppen ülnek. Ha ésszerűen, normál áron lehetne tömegközlekedni, a BKV bevételei is nőnének, a nyomott árak ellenére. Mert az alacsony árú bérletből többet eladni jobb, mint a drágából keveset.
Ha pedig valaki csak ebből ért, elmondom így is: a bevételnövekedést is zsebre lehet tenni. De a fenti formával elérve azt, legalább "jogos" lenne a jutalék, a prémium, meg a végkielégítés. Mert akkor látszódna, hogy TETTEK is valamit az összegeket felvevők.